PostHeaderIcon Game-Review: Uncharted 2: Among Thieves

Uncharted 2: Among Thieves

Platform: Playstation 3
Ontwikkelaar: Naughty Dog
Genre: Action/Adventure
Release: 16 oktober 2009
Multiplayer: Ja (10 personen)

Uncharted: Drake’s Fortune sloeg in als een bom. De game had alles wat hem tot een topper maakte maar nu moest het team van Naughty Dog het kunstje nog een keer doen. Zullen ze het presteren om een nog betere game dan Uncharted: Drake’s Fortune te maken?

Let it snow

De game begint wanneer Drake zwaargewond wakker wordt in een trein, probleem is echter dat de trein is ontspoord en over een ravijn hangt. Je klimt via het buizen en andere objecten naar boven om uit de trein te komen. Vlak voordat de trein naar beneden dreigt te storten spring je naar de kant toe en zie je hoe de treinwagons naar beneden storten. Je ziet duidelijk de angst op Drake’s gezicht. Drake klimt over de rand en gaat liggen in de sneeuw, bijkomend van hetgeen wat hem zonet allemaal is overkomen. Maar hoe komt Drake daar toch en waarom is hij gewond? Allemaal vragen en nu maar op zoek naar de antwoorden. Om dit te doen springt de game eerst een paar maand terug in de tijd om ons wat antwoorden te geven.

Een ongewoon begin

Weinig games beginnen zoals Uncharted 2 en het voelt goed aan. De game werd maandenlang gehypt als een gek maar kan het de verwachtingen waar maken? Ik kan het nu alvast zeggen, ja, de game maakt de verwachtingen waar. De game is het vervolg op het succesvolle en tevens onverwachte hit Uncharted: Drake’s Fortune. Nu is Drake terug en gaat hij op zoek naar Shambhala. Dit mytische voorwerp heeft personen als Adolf Hitler bezig gehouden want iemand die het voorwerp zou bezitten zou over de wereld heersen. Hoe Drake in dit geheel terecht is gekomen laat ik in het midden maar onderling verraad heeft ervoor gezorgd dat Drake hier ook in wordt gesleurd.

Een pareltje

Laten we even kijken hoe de game eruit ziet. De game is wederom een grafisch pareltje. Alles wat je ziet in de game is tot in de details uitgewerkt. Toiletten die kapotgeschoten zijn tot tempels met gigantische standbeelden. Uncharted 2 straalt kwaliteit uit als geen ander. De game is grafisch een sprong vooruit vergeleken met de eerste Uncharted en die was al een grafische klepper in 2007. Uncharted 2 weet gewoon een overtreffende trap neer te zetten en doet dat met al zijn grootsheid. Eigenlijk is hier maar één woord voor: verbluffend.

Actie, actie en wat puzzelen

Net als zijn voorganger heeft Uncharted 2 weer veel actie en dat weet het goed te brengen. De AI, de kunstmatige intelligentie, is verbeterd en je vijanden zullen realistisch reageren op jouw acties. Wegduiken vlak voordat er een raket op jouw kop terecht komt is nu een survivalregel geworden in Uncharted. De vijanden zullen je het niet makkelijk maken en je zult af en toe flink geduld moeten hebben om bij je vijand langs te gaan. De hoeveelheid wapens is wat omhoog geschroefd zodat je nooit te lang met dezelfde wapen rondloopt. Let op voor vijanden met miniguns, deze verrekte lastig te verslaan.

De puzzels zijn dit keer wat geraffineerder van aard dan zijn voorganger. Nu krijg je puzzels waar je met licht moet spelen, dingen kapot moet schieten en voorwerpen verplaatsen. Nog steeds zijn dit niet de ultieme hersenkrakers maar ze bieden nog steeds, net als in de eerste Uncharted, een goede afwisseling.

Stealth mode

De game biedt nu ook meer gelegenheden om stealth te werk te gaan. De wapens zijn absoluut niet stealth en verwacht niet als Solid Snake de hele game door te kunnen wandelen. De game staat het nu toe om mensen ongemerkt met een flink nekomdraai uit te schakelen zonder dat diegene het ooit heeft gemerkt. Deze momenten doen zich af en toe voor en biedt een prima afwisseling van de shoot-outs waar je zo nu en dan in komt. Een zeer goede toevoeging aan de game want dit was in de eerste Uncharted gewoonweg onmogelijk.

Meer van hetzelfde

Toch, ondanks het levendige verhaal en zijn pracht en praal, had ik het gevoel dat er niet veel veranderd of vernieuwd was met de Uncharted serie. Dit deel doet eigenlijk hetzelfde als deel 1 met een zelfde soort climax aan het eind. Dat viel mij persoonlijk erg tegen. Aan het eind bleef ik toch heel lichtelijk teleurgesteld achter. Het verhaal pakt gewoon op een zelfde manier uit als deel 1. Een lichtelijk afknapper ook al speelde de game lekker weg en waren er veel momenten waar bij mij de mond open viel. Maar misschien waren mijn verwachtingen ook te hoog. Maar laat duidelijk zijn dat dit slechts een heel klein minpunt is die amper opvalt in het geheel.

Conclusie

De game is een absolute must voor alle PS3 eigenaren. De game biedt een goede verbetering ten opzichte van deel 1 en weet alles grootser, mooier en geraffineerder neer te zetten. Het verhaal komt lichtelijk overeen met deel 1 maar het blijft een goed verhaal. Ook de controls en de mogelijkheden zijn voor een goed deel hetzelfde maar ook her en der verbeterd. Grafisch is de game een parel waar vrijwel geen enkele andere game tegen op kan. De kracht van de PS3 komt door deze game echt aan het licht. Deze game is de absolute top van 2009.

PantyBeukers-Score: 97%

JijVerdient.nl