PostHeaderIcon Game-Review: Killzone 2

Killzone 2

Platform: Playstation 3
Ontwikkelaar: Geurrilla Games
Genre: First Person Shooter
Release: 27 februari 2009
Multiplayer: Ja (32 personen)

De meest bekende game-ontwikkelaar van Nederland is toch wel Guerrilla Games. Met hun eerste Killzone, die werd aangekondigd als de Halo killer, kwamen ze met luid kabaal op de PS2 binnen stormen. Helaas werd het geen Halo killer maar de fans droegen de game op handen. Op de E3, de grootste gamebeurs ter wereld, in 2005 werd er een trailer getoond van Killzone 2 die de mensen deed watertanden. Sindsdien zat iedere PS3 bezitter met smart op de game te wachten. In 2009 konden de Nederlanders als eersten aan de slag met de game om de Helghast te verslaan.

Helghan, bron van het kwaad

De game begint met een intro die je kippenvel bezorgd. De dictator van de Helghast, Scolosar Visari, geeft een speech die de ISA moet waarschuwen dat als ze Helghan aanvallen zij dan de grootste fout van hun leven maken. Nadat Visari de ISA planeet Vekta probeerde te veroveren in Killzone 1 en dat mislukte is de strijd nu tegen Helghan gestart. Jij vecht in de game als ISA soldaat Sevchenko. Een hele verandering aangezien je in Killzone 1 als Jan Templar kon spelen maar deze is commandant geworden van de ISA schip The New Sun. Je gaat echter niet alleen op pad. Je kameraden zijn in dit geval Natko, Garza en de altijd grofgebekte Rico. Samen moeten jullie ervoor zorgen dat Visari opgepakt word en de Helghast eens en voor altijd verslagen worden.

Invasie

Nadat de ISA schepen op de planeet Helghan zijn gearriveerd begint het gevecht. Het eerste wat aan Killzone 2 opvalt zijn de controls. Deze zijn niet bepaald even soepel. Je hebt een tijdje nodig om aan de controls te wennen maar op den duur zit dat wel goed. De actie die de game voort brengt is fantastisch. Je laat stellingen ontploffen, haalt gebouwen neer en dat allemaal op een realistische manier. Tijdens het schieten op een willekeurige betonnen pilaar zal deze versplinteren en de schade die je aanricht ziet er fantastisch uit. Kogelgaten die er ook echt uit zien als kogelgaten zijn gewoon een lust voor het oog. Ook de lucht is vol actie. Je ziet de ISA schepen in compacte formatie net buiten de stad zweven en de stad ademt een oorlogssfeer uit. Je zult je door kleine straatjes moeten vechten en verschillende soorten vijanden afslachten die op je pad komen. De oorlog zit er dus goed in bij de Helghast.

The beauty of war

Zoals gezegd wil de game realistisch zijn voor zover een sci-fi shooter dan kan zijn en dat doet de game goed. De stad is een mengelmoes van moderne stalinistische architectuur en krotten uit een township. Het geeft een donker bedrompen gevoel mee en je krijgt het gevoel dat je in een echte stad aan het vechten bent. De grafische pracht van de game is ongekend. Het oogt zo mooi en zo sfeervol dat je altijd wel ergens even stil blijft staan om gewoon even naar de stad te kijken en wat er allemaal gebeurd. Veel tijd om stil te staan heb je echter niet want de achtbaanrit van deze game gaat snel, heel snel. En ook al heeft het verhaal van de game maar weinig om het lijf, het zit solide genoeg in elkaar om je door de campaign van acht uurtjes heen te slepen maar verwacht echter geen vernieuwen die je van je stoel blazen.

Big Ass Guns

De game zal gaandeweg dat je speelt ook nieuwe wapens brengen. Je kunt niet onbeperkt wapens mee sjouwen maar eigenlijk is elk wapen goed om je een weg door de Helghast heen te slaan. De wapens zijn niet bijster origineel. Je hebt de shotgun, sniper rifle, revolver enz. maar er zitten ook een paar originele tussen. De VC21 boltgun is handig om vijanden mee aan een muur te pinnen met een pijl die dan ook nog een ontploft. Mijn favoriet was de VC5 Arc Rifle. Hiermee kon je vijanden elektrocuteren en zo volledig uitschakelen. Nadeel was echter dat deze maar in één level voorkwam.

Sounds like…

Wat Killzone goed doet zijn geluiden van de game. Je hoort het oorlogsgeweld overal. Je hoort raketten en ontploffingen overal in de stad. Ook de guns hebben een heerlijk geluid mee gekregen. De M28 Assault Rifle heeft een tetterend geluid dat je constant wil blijven horen. Ook de Rocket Launchers hebben een heerlijk geluid wanneer je een raket naar een Helghast stuurt. De stemmen van de vijanden zijn juist net weer te veel over de top. Het gekerm en geschreeuw van de vijand wanneer deze getroffen word en dood gaat is weer veels te luid. Op 50 meter afstand hoor je hem zo overdreven schreeuwen dat je gewoon denkt dat het geacteerd is.

Warzone

De multiplayer van Killzone 2 zit ontzettend goed in elkaar. Het is niet de zoveelste Call of Duty kloon maar bied een geheel eigen stijl. Wanneer Warzone speelt heb je verschillende type opdrachten die je moet voltooien. Je kunt hiermee ranks en ribbons winnen en op den duur als je langer speelt nieuwe items vrijspelen. Warzone bied een goede dynamische overgang in modi wanneer je speelt zodat je nooit langer dan vijf minuten dezelfde opdracht hoeft te doen. Je hebt uiteenlopende modi zoals de standaard deathmatch tot aan capture and hold. Dit zorgt er voor dat je bezig blijft met verschillende dingen en het houd je mooi uit de wachtlobby.

Conclusie

Killzone 2 is een solide en sterk spel dat de verwachtingen meer dan waar maakt. De game is sfeervol en grafisch indrukwekkend. Alleen de controls zijn eerst wat lastig onder de knie te krijgen en ook de geluiden van de Helghast zijn weer net te veel over de top. De game vernieuwt op geen enkele manier echt en het doet niet veel dingen anders dan andere shooters maar wat het doet, dat doet het zeer goed.

PantyBeukers-Score: 90%

Moneymiljonair