PostHeaderIcon Game-Review: Split/Second: Velocity

Platform: Playstation 3, Xbox 360 en PC
Ontwikkelaar: Black Rock Studios
Uitgever: Disney Interactive Studios
Genre: Arcade Racer
Release: 21 mei 2010
Multiplayer: Ja (8 personen)

Je rijdt in de haven met een bloedgang langs een schip. Plots hoor je een ontploffing en ziet het schip dat op het droogdek stond op je af schuiven. Je kunt niet op tijd hem ontwijken en het noodlot slaat toe en je racemonster ligt in puin. Een paar seconden later pak je de klootzak die dit op zijn geweten heeft terug door een brug op te blazen waar hij net rijd, welkom in Split/Second: Velocity.

Split/Second is een Arcade Racer die de grenzen tussen racen en de ultieme destructie naar elkaar toe brengt. Letterlijk de hele baan kan je gebruiken als wapen maar ook jij kunt slachtoffer worden van je omgeving. In Split/Second doe je mee aan een fictief televisieprogramma van BRTV die met dit racespektakel vele kijkers trekt en vele miljoenen verdient. Jij moet als racer het opnemen tegen zeven andere tegenstanders die ook vechten om te overleven op het parcours.

Je krijgt als speler in het begin van het raceseizoen een standaard racewagen aangereikt en hiermee zul je het eerst moeten doen. Je loopt een tutorial van paar minuten door en je kunt beginnen met racen. Naarmate je verder komt krijg je uiteraard betere wagens die het tempo flink zullen opschroeven. Verwacht geen normale races maar races waar je vecht om je leven. De eerste echte race word meteen alles van je verwacht en je zult voor veel verrassingen komen te staan. Je tegenstanders zijn nog niet zo sterk en laten zich makkelijk inhalen maar dat word snel anders wanneer je verder in het seizoen vordert.

De game moet het vooral hebben van zijn destructie. Race je op het vliegveld dan is er genoeg om op te blazen. Je kunt namelijk gebouwen, obstakels en gehele wegdekken de lucht in laten gaan om zo je tegenstanders tijdelijk uit de weg te ruimen. Je kunt deze dingen opblazen door Power Plays te verzamelen. Dit doe je door achter een tegenstander te blijven hangen en zijn slipstream te gebruiken maar ook door te driften, explosies te ontwijken en ga maar door. Als je eenmaal genoeg hebt krijg je de keuze om kleine objecten op te blazen maar als je hele Power Play balk vol is dan kan je een grote Power Play activeren die grotere gebouwen, treinen, vliegtuigen en andere dingen kan opblazen. Hiermee kan je, als je tactisch speelt, meerdere vijanden uitschakelen. Een zeer bevredigend gevoel komt dan over je heen want waar je eerst nog vijfdes stond, sta je nu vooraan, altijd leuk.

De HUD is in deze game ongelofelijk goed geplaatst. Normaal staat deze in een hoek van het scherm maar deze keer is geplaatst aan de achterkant van je auto. Je kunt te allen tijde kijken hoe je rijd, welke positie je staat en hoeveel kracht hebt verzameld voor een Power Play zonder dat je je ogen van de baan hoeft te laten gaan. Als de balk rood word dan kan je die ene dikke Power Play activeren en dit gebeurd zeer vloeiend. De HUD is ook aan de achterkant je auto geplaatst omdat het racen zo snel gaat, dat je niet eens de tijd hebt om even naar de andere kant van het scherm te kijken.

De game heeft echter ook een verschrikkelijk nadeel op den duur. De AI, de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders, is ongelofelijk goed naarmate de game vordert. Ze geven geen duimbreed toe en dat maakt het racen bij tijden verschrikkelijk frustrerend maar ook zeer bevredigend als je eenmaal van ze heb gewonnen. Je tegenstanders laten ook gebouwen ontploffen en verwacht maar niet dat ze het zuinig aan doen. Je zult dus goed moeten oppassen want ze liggen over het algemeen maar een seconde of twee achter je dus je bent echt aan het racen alsof de duivel je op de hielen zit.

De game heeft naast de “normale” races ook andere modes. Je kunt bijvoorbeeld de modes Eliminator, Survival, Air Strike, Air Revenge en Detonator spelen. Elk van deze modes bied zijn eigen uitdaging maar het overleven ervan staat helemaal voorop. Bij Eliminator rij je ook gewoon de race maar om de 20 seconden word de racer die achteraan staat opgeblazen. Je moet er dus voor zorgen dat je nooit laatste staat in deze mode want dat kan je je kop kosten. In deze race is het gebruik van Power Plays nog steeds gewoon aanwezig. Je Power Plays moet je in deze mode goed gebruiken om ervoor te zorgen dat je snel vooraan staat en daar blijft.

In Survival ga je een ronde baan op zonder obstakels of wat dan ook. Er rijden vrachtwagens die blauwe en rode tonnen laten vallen. Bij de blauwe tonnen word je alleen vertraagd maar bij de rode tonnen word je volledig uitgeschakeld. Als je drie vrachtwagens voorbij gaat dan krijg je extra punten en het is de bedoeling dat je je targetpunten haalt om de race te winnen. Er loopt ook een tijd voor de race en als je tijd op is en je bent nog niet uitgeschakeld dan word het helemaal moeilijk. De vrachtwagens laten dan alleen rode tonnen vallen en dus komen al je stuurmanskunsten van pas om dit te overleven.

Dan heb je nog Air Strike en Air Revenge. In Air Strike rij je gewoon over een bepaald parcours maar je moet raketten ontwijken die worden afgeschoten door een helikopter. Op de weg krijg je te zien waar de raketten neer komen en je moet ze dus zeer snel zien te ontwijken. Bij het ontwijken van deze raketten krijg je punten en als je niet meer dan drie keer word uitgeschakeld door de raketten en je targetpunten haalt dan heb je race gewonnen. In Air Revenge is het eigenlijk precies hetzelfde alleen moet je nu de helikopter uitschakelen binnen en bepaalde tijd. Dit doe je door de raketten te ontwijken en je Power Play balk te vullen. Als je balk helemaal vol is dan kan je de raketten van de helikopter terug naar de helikopter sturen en zo deze uitschakelen.

Dan is er nog de Detonator mode. Hier moet je gewoon de beste rondetijd zien te verslaan en dus heel tactisch racen. Echter verschillende objecten op de baan worden automatisch opgeblazen en het is aan jou om die te ontwijken om zo de snelste tijd neer te zetten.

Het geheel van de game ziet er goed uit. Ik moest vaak denken aan het geweldige Burnout: Paradise want de game ademend dezelfde sfeer uit en ziet er ook ongeveer net zo uit. De explosies zien er ook heel vet uit al had ik wat meer vuur verwacht in de races. Ook de wagens zien er ontzettend vet uit. Ze zijn stuk voor stuk prachtig en het is een genot om er in te rijden. Wat dan wel irritant is aan de game zijn de povere crashes. De schade die je ziet is echt gewoon ondermaats aan de game. De wagen valt praktisch elke keer weer op dezelfde manier uit elkaar en dat verveelt op den duur. De muziek in de game is geweldig en eenvoudig en behoeft voor de rest geen enkel commentaar.

Het aantal banen in de game zijn beperkt tot elf en dat valt me tegen. Ik had het liefst wat meer gezien want nu ben je na een uur of zes al klaar met het hele seizoen en dat is gewoonweg te kort voor een game. Je krijgt er wel actie en spektakel voor terug maar het is gewoonweg te kort voor een racegame die echt anders durft te zijn.

De conclusie die ik trek uit de game is dat we te maken met hebben met een ruwe diamant. De game is leuk, bied genoeg variatie en heeft een spektakelwaarde die de gemiddelde actiefilm overtreft. De game faalt op speelduur want zes uur is gewoon veels te kort ondanks de toevoeging van een multiplayer. Ook de beperking van het aantal banen is storend want er zit zoveel meer in deze game dan dat hij nu laat zien. Het is dus een gamefranchise die duidelijk nog wat meer afwerking nodig heeft maar nu al een hele goede prestatie neer zet.

PantyBeukers-Score: 82%