PostHeaderIcon Game-Review: Wipeout HD

Wipeout HD

Platform: Playstation 3
Ontwikkelaar: Studio Liverpool
Genre: Arcade Racer
Release: 28 september 2008
Multiplayer: Ja (8 personen)

Vergeet Formule 1, MotoGP of wat dan ook, dit is het nieuwe racen. Lekker met een gangetje van 700 tot 900 km per uur over de baan heen racen, dat is de toekomst. In Wipeout HD wordt dit mogelijk gemaakt door met futuristische zwevende voertuigen over de baan heen te scheren om zo steeds betere rondetijden neer
te zetten in races die je tot het uiterste drijven.

In Wipeout HD ga je aan de slag met een verzameling van de beste banen en voertuigen uit de vorige Wipeout games. Nou kan je denken dat dat saai is om met dezelfde banen weer aan de slag te gaan die je al kende uit de vorige Wipeout games maar het is alles behalve saai. De game is helemaal opgeknapt en nu in Full HD te spelen. Dit maakt het dat Wipeout HD aanvoelt als een volledig nieuw spel terwijl het dat totaal niet is.

De parcours die je nu voorgeschoteld krijgt zullen sommigen nog goed kennen uit de vorige Wipeout games maar toch voelt alles nieuw aan als je eenmaal aan de slag gaat. De parcours zijn zeer verschillend en als snel zul je merken dat niet ieder voertuig helemaal geschikt is voor bepaalde parcours. Je zult keuzes moeten maken met wat je gaat racen om zo de absolute top te bereiken. De races kunnen verschillen van een winkelcentrum tot een racetrack die in de lucht zweeft. De banen kennen scherpe bochten die veel oefening vragen van de speler om die goed te doorlopen. De beginnende racer zal dat ongetwijfeld tegen de borst stoten.

De voertuigen die je krijgt zijn beperkt maar toch zijn het er genoeg om mee uit de voeten te komen. Je hebt 12 voertuigen in de game die het voor jouw mogelijk maken de races te winnen. Elk voertuig heeft zijn eigen kwaliteit en jij moet keuzes maken bij bepaalde races of jouw racemonster wel geschikt is voor de job. Ga je de uitdaging aan met een voertuig die snel in de bochten is of kies je voor een voertuig die over de hele linie wat sneller is maar in de bochten juist wat minder is. Aan jou de keuze om te kijken wat het beste bij jou past om zo jouw racestijl te bepalen. Door evenementen te winnen en punten te behalen kun je bepaalde paintjobs voor je favoriete voertuig behalen. Zo kun je racen in je favoriete voertuig met een andere paintjob. De echte meerwaarde hiervan heb ik niet echt ontdekt maar het geeft wel een bevredigend gevoel als je eenmaal weer een nieuwe paintjob hebt gewonnen.

Als je aan de slag gaat met Wipeout HD krijg je verschillende modes voor je ogen. Je kunt een singlerace doen die jou in staat stelt om het perfecte voertuig voor de race kiezen maar je kan ook voor speed lap kiezen waarbij je moet proberen in een bepaald aantal rondjes de aangegeven tijd moet verbeteren. Er zijn nog meer modes zoals een toernament waarbij je en goede keuze qua voertuig moet maken want je moet er verschillede races achter elkaar mee racen en dus moet jouw wagen deze uitdaging wel aan kunnen. In de mode Zone krijg je heel wat te doen tijdens het racen. Het type voertuig kan je niet kiezen maar al snel merk je als je aan het racen bent dat dat helemaal niet nodig is. Je moet zoveel mogelijk rondjes zien te maken op een bepaald parcours om weer verder te komen met de game zelf. Het is echter zo dat je steeds sneller en sneller gaat op den duur en dat de kleuren, die wisselen constant op het parcour, je helemaal gek kunnen maken.

Tijdens het racen, biedt de racetrack waar je rijd je de mogelijkheid om de rondetijden te verbeteren door zogenaamde boosters die over de track liggen. Ga je over een booster dan ga je voor een klein moment even sneller waardoor je tijd kan winnen en eventueel tegenstanders kunt inhalen. Door te leren waar deze boosters liggen kun je je rondetijden dermate verbeteren dat je een bepaalde race kunt winnen.

Ook liggen er wapenpads op de track. Ga je over zo’n pad dan krijg je een bepaald wapen ter beschikking. Dit kan variëren tot een simpel machinegeweer op je voertuig met 30 kogels tot heuse raketten waarmee je je vijanden zelfs volledig kunt uitschakelen. Uiteraard is het aan de speler hoe die deze voordeeltjes gaat gebruiken want zelfs al heb je een vijand uitgeschakeld, het betekend natuurlijk niet dat je van de andere af bent. Zij kunnen namelijk jou ook uitschakelen met hun wapens dus je zult altijd op je hoede moeten zijn.

De muziek in de game is minimaal maar zorgt wel uitstekend voor de sfeer. Snelle trance nummers brengen je goed in de stemming om steeds beter te racen. Het minpuntje is dat er maar een stuk of 10 nummers zijn en dit had gerust wel wat uitgebreider kunnen zijn. Het fijne aan de nummers is dat ze allemaal zeer goed zijn en dat de ontwikkelaar zeker haar huiswerk heeft gedaan om de speler goed in de game te brengen.

Het grafische aspect van de game is ronduit geweldig. De kleuren spatten van het scherm en alles ziet er gewoon zo scherp uit dat je bijna vergeet dat je gewoon een remake van een paar oude Wipeout games aan het spelen bent. De game is in Full HD te spelen en dat maakt het genot om alles even te bekijken nog groter want alles ziet er gewoon heel mooi en strak uit. De game heeft op grafisch gebied zichzelf meer dan overtroffen. Als dit nog niet genoeg was kun je de game ook nog in 3D spelen. Ja, je leest het goed, 3D! Voor de gelukkigen onder ons die al een 3D TV hebben kunnen de game ook in 3D spelen. Dit geeft de game nog meer diepte en zal de speler nog meer in de game brengen dat het al was. Je word met Full HD al in de game gezogen en het is mij opgevallen dat ik de HUD indicator op een gegeven moment niet meer zag vanwege de grote snelheid waarmee je over het parcour scheert.

Qua gameplay zit je als beginnende racer bij Wipeout HD aan het verkeerde adres. De game is voor beginners moeilijk om onder de knie te krijgen en het is ook aan te raden om standje novice (beginner) in te stellen als je wilt gaan racen want anders maak je haast geen schijn van kans. Voor de ervaren racers is het zelfs aan te raden om hier even mee te beginnen want de besturing van de game laat het niet zo snel toe om direct op de normale stand te beginnen. Ikzelf moest behoorlijk wennen aan de L2 en R2 knop om bepaalde bochten goed door te komen. Zelfs voor de meest ervaren racers onder ons zal de moeilijkste stand hen tot het uiterste drijven. De tegenstanders geven geen ruimte en je zult slim en tactisch moeten racen, wil je de finish überhaupt halen. Als je eenmaal de parcours een beetje uit je hoofd weet dan kun je je vijanden behoorlijk te grazen nemen maar dit hangt ook deels van geluk af want je zult een wapen nodig hebben om je tegenstanders te vernietigen.

De game heeft ook nog een online multiplayer waar je met spelers uit de hele wereld een potje kunt gaan racen. De spelers die online zijn over het algemeen zeer ervaren en zullen fouten van beginners keihard afstraffen. Ook kun je bepaalde teams maken aan de hand van welk land je speelt en welk voertuig je neemt. Zo kun je meer gaan kijken op welk niveau mensen spelen en kun je een betere selectie maken tegen wie je wilt spelen.

De game biedt meer dan genoeg uitdaging en fun voor racers die graag tot het uiterste willen gaan. De spanning is zeer groot en de snelheid is gewoon duizelingwekkend te noemen. De game faalt deels als je als beginnende racer ermee wilt beginnen. De moeilijkheidsgraad is gewoon te hoog en je zult er dan moeilijk inkomen. Voor de rest scoort de game goed op alle vlakken en op grafisch vlak zelfs uitstekend. De game heeft slechts een paar minpunten die het geheel lichtelijk onderuit halen maar de game behoud zijn kracht door een uitdaging te bieden die veel andere racegames gewoonweg niet te bieden hebben.

PantyBeukers-Score: 90%

Zinngeld