PostHeaderIcon Game-Review: Motorstorm

Motorstorm
Platform: Playstation 3
Ontwikkelaar: Evolution Studios
Genre: Simulation Racer
Release: 23 maart 2007
Multiplayer: Ja (12 personen)

Motorstorm was een van de releasegames van Sony om mensen te overtuigen hun nieuwe console, de Playstation 3, te kopen. De game was in het begin onzichtbaar maar kreeg veel aandacht uiteindelijk omdat het een van de weinige releasegames van Sony was die kwaliteit had. Naast Resistance: Fall of Man werd het een van de grootste games van Sony in het begin.

In Motorstorm ga je als off-road racer naar een vallei, Monument Valley, in de VS om daar je kunsten als racer te tonen. Er zit geen verhaal in de game dus geen onnodige cutscenes die de sfeer van de game er onderuit halen. Nou heb je als je het spel opstart maar twee opties, namelijk play en online. De keuzevrijheid van iemand die geen internetverbinding heeft is dan gereduceerd naar enkel play en dat maakt de game dus qua modes zeer beperkt.

Nou ga je de game beginnen met 3 racetracks die ieder zeer verschillend zijn maar toch nog steeds dezelfde setting namelijk de vallei. Je speelt gaandeweg steeds meer tickets vrij voor nieuwe gebieden om te racen maar dat voelt in de game zeer saai aan. Je moet namelijk eerst punten verdienen met de races en dat kan een tijd duren want de races zijn snel, lang en zeer heftig.

De racetracks karaktiseren zich vooral omdat je binnendoor wegen kan pakken in de game. Je kunt zo je eigen route bepalen in de game om zo je tegenstanders te snel af te zijn. Wat wel het nadeel is, is dat je minstens een rondje in het begin nodig hebt om goed uit te zoeken waar de kortste route is. Je tegenstanders halen je dan ook vrij snel in dus de druk om direct een goede route te vinden is hoog en je zult je regelmatig ergeren aan het feit dat je tegenstanders net die ene route hebben genomen die weer wat korter is.

In de game heb je verschillende soorten voertuigen. Je kunt in quads, trucks, motors en allerlei andere soorten off-road wagens. Je speelt ook gemengd tegen elkaar en dat maakt het dat iedere voertuig bij een bepaalde route het meeste baat heeft. Een truck is over de hele linie snel maar als hij crasht dan komt hij langzaam weer op gang maar principe kan hij overal langs. Een motor zal tergend traag worden in de modder maakt komt snel weer goed gang en weet zijn achterstand dan beter in te halen dan een truck. De keuze voor een voertuig die je maakt is dan ook van belang om de race op jouw manier te winnen.
Nou heb je ook tracks waarbij je verplicht in een bepaald voertuig moet racen en dat maakt het dat je je gaat ergeren aan het feit dat de wagen gewoon niet jouw ding is. Ikzelf heb bij een race wel een uur of 2 vast gezeten omdat ik niet met de wagen overweg kon. Nou kun je denken dat dit van de makers een waardeloze optie is geweest maar niets is minder waar. Door je in een bepaald type wagen te stoppen krijg je meer ervaring op de tracks en weet je uiteindelijk goed met elke voertuig om te gaan. Het is dus eerst even wennen aan de wagen en uiteindelijk kun je met iedere wagen wel een race winnen.

Voor de mensen die hun wagen in een wat andere look willen hebben zijn er verschillende opties in de game die dit mogelijk maken. Je kunt tijdens het kiezen van een wagen voor de race hem nog zo aanpassen dat jij er mee wilt rijden. Is een bepaalde wagen bruin en je wilt hem liever zwart en die optie is er voor de wagen, dan doe je dat. Tevens kun je ook de persoon die in wagen zit nog aanpassen naar je smaak en hem een ander look geven. Deze functies hebben geen meerwaarde in de game maar geven de fun factor wel een boost.

Nu even naar de graphics. De graphics van de game zien er mooi en gelikt uit en het is een waar genot om door de vallei te racen. De tracks zien er stuk voor stuk geweldig uit en je word dan ook echt uitgenodigd om er te gaan racen. Ook de crashes van de wagens zien er geweldig uit. Je krijgt dan in slow motion te zien hoe de auto’s uit elkaar spatten en dat is een waar genot voor het oog. Echter is het wel af en toe frustrerend dat je lang moet wachten om weer verder te racen omdat je wagen iedere keer weer in slow motion kapot gaat. Dit haalt het tempo uit het racen en dat is juist iets wat je niet wil in een race. Mooi aan de game is, is dat je wagen op den duur helemaal onder de modder zit. Om de details is dus zeker gedacht.

De besturing van de game is werkelijk waar geweldig. Je kunt lekker driften in de modder om je tegenstanders te snel af te zijn of je gaat lekker hard racen op dat ene stuk waar je je topsnelheid kan halen. Ook heb je een booster in de game waarmee je nog sneller kan. Je kan hem inzetten wanneer je maar wilt maar je moet ervoor zorgen dat hij niet te heet word want anders knapt je wagen uit elkaar. Het wil wel eens voorkomen, al dan niet elke race, dat je net iets te lang je booster gebruikt en dat je wagen weer uit elkaar knalt en dat werkt zeer frustrerend. De booster is essentieel in de game. Zonder de booster valt er bijna niet te winnen in de race want je tegenstanders gebruiken hun booster ook vaak. Hem strategisch inzetten is dan ook must wil je de race winnen.

De muziek in de game is helemaal geweldig. Je hebt Slipknot die je harder laat racen op de tracks maar Queens of the Stone Age mag er ook zijn in de game. De muziek maakt het racen gewoon nog completer en dat is geweldig om te horen. Maar ook Nirvana maakt zijn optreden waar in de game want als deze muziek wordt gedraaid tijdens het racen, loopt de spanning in de game helemaal op naar een hoogtepunt.

Al met al is dit een game die je met gerust hart kan aanschaffen als je lekker off-road wil gaan racen tegen verschillende soorten tegenstanders. Echter zijn er de minpunten die afbreuk doen aan de game terwijl dat in zijn geheel eigenlijk totaal niet hoeft. Ook het gemis van een offline splitscreen is iets wat gamers tegen de borst zal stoten. Ook het gemis van meerder modes is zeer jammerlijk. Dit is een game waar je net van moet houden met een instapdrempel die op den duur mensen zal frustreren. Voor mij was hij vermakelijk maar de uitdaging miste ik wel een beetje.

PantyBeukers-Score: 75%

Sneleuro