PostHeaderIcon Game-Review: Gran Turismo

Gran Turismo

Platform: Playstation Portable (PSP)
Ontwikkelaar: Polyphony Digital
Genre: Simulation Racer
Release: 1 oktober 2009
Multiplayer: Ja (Wireless Compatible 2-4 personen)

Het lange wachten op Gran Turismo 5 is voor veel mensen een ondraaglijk leed maar Sony besloot samen met Polyphony Digital daar wat aan te doen. Om het wachten op Gran Turismo 5 wat te verzachten werd er op de PSP maar een Gran Turismo uitgebracht die een standaard moest zetten op racegebied voor handhelden. Eens kijken of Polyphony Digital ons heeft weten te verrassen.

Zodra je Gran Turismo in je PSP hebt gestopt kun je aan de slag met verschillende uitdagingen en races. Je kunt aan de slag met wat auto’s en het uitbreiden van je collectie is dan snel een feit. Maar de game heeft ook zijn ernstige minpunten die straks aan bod gaan komen. Ik begin maar alvast met een belangrijke, er zit geen carrière mode in de game en dat maakt de game direct aal een stuk saaier. Het competitie gevoel is verdwenen en je word niet meer echt beloond met iets. Een waar gemis voor de echte race liefhebbers.

Wat er echter wel in de game zit zijn maar liefst 800 auto’s maar de vreugde hierom kun je ook maar beter opbergen want als je met sommige type auto’s soms wel 50 modellen kunt aanschaffen dan ben je er vrij snel op uitgekeken. Deze modellen worden ook allemaal tot de 800 auto’s gerekend. Andere modellen zijn juist maar in 1 klasse te verkrijgen. Een fikse tegenvaller voor de mensen die dachten dat er echt 800 verschillende auto’s in de game zouden zitten. Ook het aanschaffen van een bepaald type auto is geen makkelijke stap. In het dealer menu heb je na elke race weer keuze uit 4 verschillende dealers waar je auto’s kunt aanschaffen. Dat houdt dus in dat als je een BMW wilt kopen en je hebt het geld er wel voor dat je dan heel veel mazzel moet hebben dat deze in het dealer menu staat na een race, want anders heb je gewoon pech. Polyphony Digital laat hier dus een ernstige steek vallen want het beperkt de vrijheid van de speler behoorlijk als het op auto’s kopen aankomt.

Als je eenmaal je droomauto te pakken hebt en je gaat racen op één van de 35 circuits dan is het racegevoel oppermachtig. Je kunt driften, tijden neerzetten en verbeteren of gewoon helemaal je eigen race rijden. De game is qua besturing perfect voor de mensen die zoeken naar een racegame met een realistische besturing op de handheld. De circuits in de game zijn opgedeeld in de categorieën A tot en met D. D is het makkelijkste en A bied de meeste uitdaging en weerstand van je tegenstanders. Je zult als je op een circuit tegen tegenstanders van het hoogste niveau wil racen eerst categorie A moeten vrijspelen dus moet je de race eerst 3 keer doen voordat je aan de slag kan tegen de ultieme tegenstanders. Dit systeem geld voor ieder circuit dus voor ieder circuit moet je eerst 3 keer racen voordat je daarop tegen de zwaarste tegenstanders kunt racen.

Nou heeft Gran Turismo heel wat minpuntjes en pluspunten maar het grootste pluspunt van Gran Turismo zijn de fenomenale graphics. Gran Turismo is op de console al heer en meester van de graphics op racegebied en op de handheld bewijst Gran Turismo zich ook direct dat het de mooiste graphics heeft. Alles ziet er werkelijk wonderschoon uit op de PSP en de afwerking is een stevig pluspunt. Daar staat tegenover dat de laadtijden van de game wel om te janken zijn maar dat probleem is enkel op de normale PSP aanwezig, de PSPgo heeft daar geen last van. Ook kun je je races filmen en het weer bekijken wanneer je er zin in hebt. Zo kun je je tactiek bij bepaalde circuits erg verbeteren om zo de overwinning te behalen. Een leuke optie die ik zelf vaak gebruikte.

Wat echter wel weer een gebrek is, is dat je maar tegen 3 tegenstanders tegelijk kunt racen en dat neemt een deel van de spanning weg. Nou zijn de tegenstanders knap op het racegebied want ze doen er alles aan om je in te halen en je doet er niet veel tegen om dat te stoppen. De AI is dus vrij knap maar als je op een circuit eenmaal goed je weg weet dan vergeet je bijna dat je tegenstanders had want die blijven dan ver achter. De vernieuwing in racen is dus niet echt aanwezig want dit is een bekend concept onder het race genre.

Gran Turismo is dus duidelijk niet wat er van verwacht werd. Het biedt prachtige graphics, een hoop auto’s en realisme maar toch werd het nooit echt goed. De eerder genoemde punten zijn soms zo frustrerend dat je je afvraagt wat Polyphony Digital bezielde om dit überhaupt uit te brengen. Hopelijk weten ze met Gran Turismo 5 wel een ijzersterke race simulator neer te zetten die mensen wel zal verbluffen.

PantyBeukers-Score: 69%

Ipay