PostHeaderIcon Game-Review: Fuel

Platform: Playstation 3, Xbox 360, PC
Ontwikkelaar: Asobo Studio
Uitgever: Codemasters
Genre: Arcade racer
Release: 28 mei 2009
Multiplayer: Ja (16 personen)

Kijkend op een gigantische wereld doet je denken. Waar ga je heen en waarom? In Fuel maakt het niet zoveel uit waar je heen gaat en waarom, je doet het gewoon. Welkom in Fuel, de game met de grootste map ooit in een game gemaakt en waar snelheidlimieten niet meer lijken te bestaan.

Fuel is een project van Asobo Studio en mensen wat is de gamegroot. Je bent een eenzame racer die in een futuristische apocalyptische wereld een speelterrein heeft van maar liefst 14.000 km2! Wat je in de wereld wilt doen is volledig aan jou maar één ding is zeker, je kan een hele boel rijden. De wereld die je tot je beschikking hebt is zo immens dat je er duizelig van word. Jij moet met jouw wagen de wereld verkennen en races gaan uitvoeren.

De game begint als volgt, je krijgt eerst een klein stuk van de map, ongeveer dat 1000 km2. In dat terrein kun je allemaal races en challenges voltooien om zo toegang te krijgen tot nieuwe races en nieuwe delen van de map. Ook kun je oliedrums die verspreid in de game staan omver rammen om zo meer mogelijkheden te krijgen om je wagens op te pimpen en om je race personage andere kleren etc. te geven. Dit lijkt in eerste instantie leuk maar bied in geen enkel opzicht een echte meerwaarde aan de game.

De auto’s die je tot je beschikking krijgt is niet de alledaagse Renault Twingo. Je krijgt futuristische wagens voorgeschoteld die meestal oerlelijk zijn. Daar gaat Fuel direct de mist in. Eigenlijk is geen enkele wagen echt geweldig mooi te noemen en je bent dan eigenlijk ook al snel uitgekeken op ieder wagen. Je hebt ook hovercrafts, motoren, quads en andere alternatieve voertuigen naast de auto’s. Maar deze voertuigen zijn meestal ook niet echt de moeite waard om heel lang op te rijden. Nou heeft ieder voertuig zijn eigen rijgedrag en kan het ene voertuig beter over modder heen rijden dan de ander en is de ene weer sneller op het asfalt dan de ander. Je hebt in het menuscherm ook mooi overzicht van wat de voertuigen allemaal kunnen maar de beste voertuigen zijn meestal ook de meest lelijke. In totaal heb je in de game meer dan 75 wagens tot je beschikking.

Over de races die je kunt ben ik kort. Ze zijn gewoon super saai. Als je race start dan moet je langs verschillende checkpoints om zo naar de finish te bereiken. Nou zijn sommige races zo lang dat je wel een kwartier nodig hebt om er één te voltooien. In dat kwartiertje is de spanning bijna aanwezig en heb je soms het gevoel dat je beter wat anders kunt doen. Maar zo nu en dan heb je een race die tegelijkertijd lang is en dan daadwerkelijk ook nog spanning meebrengt omdat je tegenstanders plots besluiten maar eens keihard te gaan racen maar dan beginnen de meest rare dingen. Je crasht bijvoorbeeld en je hebt een kilometer of 2 voorsprong op de anderen opgebouwd. In nog geen 5 seconden lig je in één keer 2 kilometer achter. De makers hebben op dat punt niet echt de moeite gedaan om het spel van degelijke races en degelijke A.I. te voorzien.

Nu komt het grootste pluspunt van Fuel. In Fuel kun je ook vrij rijden door de map en de map bied nogal wat ruimte. De map kent gebergtes, woestijnen, bossen, zoutvlaktes, steden, ravijnen, verbrande bossen en nog heel wat andere terreinen. Doordat er zoveel te zien valt ben je eigenlijk nooit snel uitgekeken op het spel. De game heeft gigantisch veel wegen en je kunt rijden waar je maar wil. Wil je van de ene kant van de map naar de andere, trek er dan maar even twee uurtjes voor uit want zo lang doe je er over. Je kunt je ook laten transporteren en je staat waar je maar wil staan binnen een minuut maar de essentie van de game is toch dat je gaat rijden van de ene kant naar de andere. Voor de echte free-roaming fans is dit waarschijnlijk ook hun ultieme natte droom.

Ook de weersimulator had een grote aandachtstrekker van de game moeten worden maar dit is hopeloos geflopt. Enkele tijdens bepaalde races krijg je een keer een tornado over je heen en daar houd het op. Dit was voor mij een grote teleurstelling want ik had hier juist meer verwacht. Wel zijn de onweersbuien en regenbuien zeer goed uitgewerkt en hetzelfde geld voor sneeuwbuien maar het had juist wat meer gemoeten met die extreme weersomstandigheden.

Ook is het een genot om op een berg te staan en in de verte te kijken. De game heeft een geweldige draw-distance en je kunt werkelijk kilometers ver kijken. De term “what you see is what you get” is hier werkelijk van toepassing. Maar nou heeft deze draw-distance ook nadelen voor de graphics in de game. De game heeft middelmatige graphics en steekt alleen met vergezichten boven de andere games uit maar daar is het ook direct mee gezegd. Ook heeft de game verschrikkelijk veel last van pop-up en zijn framedrops ook te veel aanwezig. Dit bederft de sfeer van de game voor een deel. Ik hou er namelijk niet van dat er in één keer een berg voor mijn neus word getoverd en ik er eigenlijk al minuut naar had moeten kijken.

Ook de muziek in de game is om te janken. Er zitten misschien 10 deuntjes in en dat was het dan wel. Wat hebben de makers daar een blunder gemaakt. Als ze wat metal of andere stampmuziek erin hadden gestopt dan was de game direct al een stuk mooier geweest maar dat is blijkbaar nooit bij hen opgekomen.

Qua besturing zit game snor maar is nergens speciaal. De besturing is vrij simplistisch van opzet en ik zou ook direct geen enkel speciaal aspect van de besturing kunnen noemen. Voor de beginnende gamer is deze game wel ideaal om mee te beginnen want het introduceert mooi hoe racegames precies werken en wat basics zijn van het racen.

Online is deze game een ramp. Je kunt in free-mode online met 15 andere mensen maar ik weet niet wat de makers in gedachten hadden met dit concept want online iemand opzoeken is vrijwel onmogelijk. Ook het feit dat er bijna niemand online is doet mij vermoeden dat de meeste mensen deze game zien als een lachertje online. Een gemiste kans van Asobo Studio want in principe had hier meer in gezeten.

Mijn conclusie over deze game is dan ook dat het een gemiste kans is. De game leeft niet echt en dat komt mede door zwakke races, matige graphics en muziek die om te janken is. Asobo heeft een megawereld opgezet maar is vergeten dat die ook gevuld moet worden met kwaliteit en niet alleen maar kwantiteit. Voor de free-roaming fanaten, dit is jullie ultieme natte droom en koop deze game zonder na te denken. Voor alle andere mensen, laat deze game maar mooi voor wat het is.

PantyBeukers-Score: 60%