PostHeaderIcon Game-Review: Burnout Paradise

Platform: Playstation 3, Xbox 360, PC
Ontwikkelaar: Criterion Games
Uitgever: Electronic Arts (EA)
Genre: Arcade racer
Release: 25 januari 2008
Multiplayer: Ja (8 personen)

Zon, zee, strand en snelle auto’s. Dit zijn de recepten die Burnout Paradise tot een waar spektakel maken om te spelen. EA is er wederom in geslaagd om een waar racefestijn op de markt te brengen die vrijwel iedereen zal aanspreken. En om het racen nog meer op te peppen zal Guns N’ Roses je nog sneller laten gaan in de game. Take me home tot the paradise city.

Burnout Paradise is het succesvolle vervolg op Burnout 3 en ontwikkelaar Criterion Games heeft de hele boel omgegooid om de speler nog meer te vermaken. Het spel speelt zich nu af in Paradise City, een fictieve stad ergens aan de kust van Florida. De stad is je speelterrein en jij bent degene die daar de straten onveilig gaat maken. De stad is opgebouwd in verschillende delen. Je hebt snelwegen door de stad waar je wagen tot zijn ware snelheid kunt laten komen, je hebt een deel platteland waar je met je auto goed kunt gaan driften en er is zelfs een racecircuit. Ook zijn er nog andere plekken zoals een windmolenpark en tunnels waar je naar hartenlust kan racen.

Je zult de game beginnen met slechts een paar auto’s. Met die paar auto’s zul je het eerst moeten stellen maar daar komt snel een einde aan. Doordat er in de stad verschillende races te vinden zijn kun je snel nieuwe wagens winnen. Des te meer races en andere opdrachten je doet, des te meer wagens je erbij krijgt. Nou zijn er meer dan 75 auto’s beschikbaar in de game en dat zal je wel een tijdje bezig houden om ze allemaal te halen en ermee rond te scheuren. Er zijn supercars in de game aanwezig waar jij de weg mee onveilig maakt maar ook jaren 50 bolides aka Flodder auto’s waar je de straten mee onveilig kunt maken. Ook hebben de auto’s boosters waarmee je je wagen nog sneller kunt laten gaan. Je kunt je booster opladen door stunts te doen, races te winnen of te gaan driften. Deze regel geldt niet voor elke auto want voor elke auto is het weer anders hoe je je booster kunt opladen. Het leuke aan de booster is is dat die soms tijdens een race kan bepalen of je wint of verliest en het niet ongebruikelijk dat het op de seconde aankomt.

De races die je in de stad vindt zijn vrij gevarieerd. Je kan bijvoorbeeld normale races doen waarbij je gewoon van het ene punt naar de andere racet samen met 5 andere tegenstanders. Dit kan variëren tot een enkel rondje tot aan 3 rondjes. Vergis je echter niet in het geringe aantal rondjes. De tegenstanders zijn snel en zijn niet bang om je van de weg te rammen. Ook kun je bijvoorbeeld Marked Man races doen. Je racet dan van het ene punt naar de andere maar dan krijg je zwarte bolides achter je aan die je koste wat kost van de weg willen rammen. Om de spanning nog wat groter te maken moet je de race ook nog doen binnen een bepaalde tijd waardoor het vaak aan komt op een enkele seconde dat je race nog weet te winnen. Naar mate je meer van dit soort races hebt gedaan gaat de moeilijkheidsgraad ook omhoog waardoor de uitdaging nog groter word. Tevens heb je in de stad nog andere soorten races die je lang zullen bezig houden.

Nou kun je in Burnout Paradise in tegenstelling tot de voorgaande Burnouts wel vrij rijden door de stad. Je kunt dan op de wegen in Paradise City tijden gaan rijden om zo meer punten verdienen. Ook kun je bilboards die door de stad zijn verspreid kapot rammen voor nog meer punten. Natuurlijk is gewoon lekker rijden in de stad en van alles bekijken ook een ding wat je vaak zult doen. Stunten in de game kan ook door van schansen af te springen en andere stunt-jumps te doen die in de stad te vinden zijn. Ook de muziek die in de game zit is fantastisch. Je kunt je radio in de game beter gewoon aan laten want als je eenmaal Guns N’ Roses er op hebt met “Take me down to the paradise city’’ dan wil je gewoon nog harder racen. Uiteraard zit er muziek voor vrijwel iedereen in en zelfs wat klassieke muziek.

De graphics van de game zien er zelfs nu in 2010 nog gewoon super mooi uit. De game heeft in zijn ontwikkeling de Playstation 3 als lead platform gehad en dat zullen de PS3 gebruikers gemerkt hebben. De game loopt als een zonnetje en heeft geen last van pop-up en of vage textures. Door de PS3 als lead platform te gebruiken is vrijwel iedere versie van Burnout Paradise gelijkwaardig en zijn verschillen tussen consoleversies vrijwel niet te vinden. Ook van enige framedrops is niks te merken. Het schademodel van de auto’s is wel een minpuntje. Je auto’s zal vaak hetzelfde eruit zien als hij is gecrasht en dat is op den duur wel redelijk saai.

Ook is de besturing van de game zeer goed uitgewerkt. De besturing laat zich makkelijk hanteren en vrijwel iedereen zal de game met gemak kunnen oppakken. Driften en op hoge snelheid bochten nemen vergt wel heel wat oefening en vaak zul je alsnog in puin tegen gebouwen aanrammen maar de fun in de game blijft gewoon aanwezig.

Voor de mensen die online willen is er ook genoeg te doen. Je kunt tegen vrienden of andere mensen lekker gaan racen in Paradise City of je beslist gewoon dat je lekker met z’n allen door de stad gaat scheuren en elkaar gewoon constant van de weg af drukt en elkaar laat crashen of iets dergelijks. Nou is de multiplayer niet echt de grote aandachtstrekker in de game maar het is meer dan de moeite waard om online in Burnout Paradise te gaan kijken wat je kunt doen.

Nou zijn er ook wat nadelen aan de game die mij erg stoorden. Je hebt bijvoorbeeld maar een beperkt aantal races in de stad en vaak is het ook zo dat de races telkens op hetzelfde punt in de stad eindigen. In het begin is nog niet storend maar na een tijdje gaat het vervelen dat je elke keer weer op hetzelfde punt finisht. Ook word je op den duur beu dat je, als je een race hebt verloren, weer helemaal moet terugrijden naar de beginstreep om de race opnieuw te kunnen doen. De races, waar Burnout Paradise eigenlijk om draait, raken dan ook na een tijdje uit de gratie. De muziek die in de game zit is overigens zeer goed maar na een uurtje of 3 gamen heb je alle muziek al gehad en het herhaalt zich constant maar weer en dat begint dan ook lelijk op de zenuwen te werken.

Voor de mensen die geen genoeg krijgen van Burnout Paradise is er een scala aan downloadable content (DLC) beschikbaar. Burnout Paradise heeft als DLC onder ander motoren beschikbaar voor de motorfans en ook toycars voor de wat kinderlijke gamers. De allerlaatste DLC die is uitgekomen stelt je in staat om op een nieuw eiland, Big Surf Island, toe te voegen aan je map van Paradise City. Voor de rest is er online nog meer content beschikbaar en zul je je auto collectie flink kunnen uitbreiden met deze DLC. Echter, de DLC is veelal wel tegen betaling te verkrijgen online dus voor de mensen die alles willen hebben zullen dan ook diep in de buidel moeten tasten.

Mijn conclusie over de game is dat Criterion Games een fantastische leuke game heeft gecreëerd die vrijwel iedereen zal aanspreken. Racefanaten zullen zich thuis voelen in Paradise City en de free-roaming fans zullen zich ook thuis voelen in Paradise City. De minpuntjes zijn echter op den duur wel ergerlijk en zullen soms wel eens storen.

PantyBeukers-Score: 85%

Ipay